Κεντρικό Μενού

Οι 25 αποφάσεις της Συνόδου Πρυτάνεων- Τι απάντησε ο υπουργός Παιδείας στα θέματα που τέθηκαν από τους Πρυτάνεις

Υπέρμαχος στη δημιουργία  Ευρωπαϊκών Πανεπιστημίων ,θεσμό  που προωθεί η Ευρωπαϊκή Ένωση, για τη δυνατότητα σύμπραξης Πανεπιστημίων   από διαφορετικές χώρες, που θα προσφέρουν κοινά προπτυχιακά και μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών για τους φοιτητές και τη δυνατότητα να μετακινούνται στα συμμετέχοντα Πανεπιστήμια σε όλη τη διάρκεια των σπουδών τους, ενώ στο τέλος τους θα απονέμεται ένα πτυχίο από το αντίστοιχο ευρωπαϊκό πανεπιστήμιο, εμφανίστηκε ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου , στη σημερινή Σύνοδο των Πρυτάνεων που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα.

Μάλιστα, επειδή ήδη έχει εκδηλωθεί σχετικό ενδιαφέρον, από ελληνικά ΑΕΙ, όπως   το ΕΚΠΑ, το Παν. Πατρών και το ΑΠΘ, ο υπουργός Παιδείας δεσμεύτηκε να προωθήσει στη Βουλή, προς ψήφιση, τις αναγκαίες ρυθμίσεις, γεγονός που ικανοποίησε ιδιαιτέρως τους Πρυτάνεις.

Προσέλκυση φοιτητών από το εξωτερικό

Η Σύνοδος των Πρυτάνεων ανακοίνωσε στον υπουργό Παιδείας ότι  προσβλέπει στην περαιτέρω διεθνοποίηση των ελληνικών Πανεπιστημίων μέσω της προσέλκυσης φοιτητών και διδασκόντων από όλο τον κόσμο.

Για το σκοπό αυτό, σημείωσαν οι Πρυτάνεις,  είναι απαραίτητη η άρση των θεσμικών εμποδίων που καθιστούν σχεδόν αδύνατη τη δημιουργία ξενόγλωσσων προγραμμάτων προπτυχιακών σπουδών και την πρόσληψη με ανοικτές διαδικασίες διεθνούς επιστημονικού δυναμικού.

Ο Κώστας Γαβρόγλου είπε στη Σύνοδο πως   ενδεχομένως, να χρειαστεί νομοθετική βελτίωση.

Οπως εξήγησαν οι Πρυτάνεις στον υπουργό “τα ξενόγλωσσα προπτυχιακά προγράμματα θα πρέπει να μπορούν να οργανώνονται από τα Πανεπιστήμια, χωρίς να είναι απαραίτητη η συνεργασία τους με το Διεθνές Πανεπιστήμιο, το οποίο βρίσκεται σε διαδικασία αλλαγής του χαρακτήρα του”.

Επίσης , τόνισαν, τα εξ αποστάσεως προγράμματα πρέπει να μπορούν να οργανώνονται από τα ΑΕΙ χωρίς να είναι απαραίτητη η συνεργασία τους με το ΕΑΠ.

Περιφερειακά Πανεπιστήμια

Κατά την ομιλία του , ο κ. Γαβρόγλου τόνισε ότι το υπουργείο προτάσσει την ανάπτυξη των περιφερειακών Πανεπιστημίων ώστε να συμβαδίζουν με την τοπική περιφερειακή ανάπτυξη και να συνδεθούν με τις αναπτυξιακές ανάγκες και προοπτικές των τοπικών κοινωνιών.

Επιδότηση Μεταπτυχιακών με χαμηλά δίδακτρα

Επίσης, ανακοίνωσε την επιδότηση με 10.000 ευρώ για κάθε ένα μεταπτυχιακό που είτε είναι δωρεάν, είτε έχει πολύ χαμηλά δίδακτρα.

Συνολικά, το ποσό θα δοθεί για 272 μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών, από τα οποία:

•    244 είναι δωρεάν,

•    3 έχουν δίδακτρα κάτω των 500 ευρώ ετησίως και

•    25 έχουν δίδακτρα κάτω των 1.000 ευρώ ετησίως.

Διετή Προγράμματα

Ο κ. Γαβρόγλου σημείωσε ότι προτεραιότητα είναι η ενίσχυση της τεχνικής εκπαίδευσης που επιτυγχάνεται και με τις συνέργειες Πανεπιστημίων – ΤΕΙ αλλά και με τα διετή προγράμματα σπουδών, που αρχίζουν από το νέο ακαδημαϊκό έτος για τους αποφοίτους των ΕΠΑΛ.

ΕΛΚΕ

Στο θέμα των ΕΛΚΕ ο υπουργός πρότεινε να εξεταστούν όλα τα περιθώρια βελτιώσεων ώστε να απλοποιηθούν οι διαδικασίες.

Συμφωνήθηκε να συσταθεί για τον λόγο αυτό επιτροπή που θα εξετάσει σε βάθος το θέμα.

Χρηματοδότηση Πανεπιστημίων

Απαντώντας στο αίτημα των Πρυτάνεων για διατήρηση του ύψους της χρηματοδότησης των Πανεπιστημίων, ο κ. Γαβρόγλου είπε ότι και για το επόμενο έτος το κονδύλι από τον προϋπολογισμό θα διατηρηθεί στα φετινά επίπεδα και θα δοθεί επίσης έκτακτη επιχορήγηση πλέον του τακτικού προϋπολογισμού.

ΠΔΕ

Σημείωσε πάντως την εξαιρετικά χαμηλή απορροφητικότητα που έχουν τα κονδύλια από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) την ώρα που άλλα υπουργεία τα έχουν ανάγκη και μπορούν να τα απορροφήσουν.

Ζήτησε από τους Πρυτάνεις να επισπεύσουν τις διαδικασίες, καθώς υπάρχει σοβαρός κίνδυνος τα χρήματα αυτά να χαθούν.

Προσλήψεις μελών ΔΕΠ

Επίσης, επισήμανε τις καθυστερήσεις που υπάρχουν στις προσλήψεις μελών ΔΕΠ και αναφέρθηκε στην αλλαγή του σχετικού νόμου που έγινε ώστε να μην κηρύσσονται άγονες οι σχετικές προκηρύξεις και να γίνονται εγκαίρως οι προσλήψεις.

Χαρακτηριστικά ανέφερε ότι από τις 1.000 θέσεις που είχαν προκηρυχτεί το 2016, έχουν καλυφθεί μόνο οι 500.

Φοιτητική μέριμνα

Στο θέμα της φοιτητικής μέριμνας, ο υπουργός ανέφερε ότι δεν είναι δυνατόν να δίνει το υπουργείο 200 εκατομμύρια τον χρόνο και η χρηματοδότηση αυτή να μην αποτυπώνεται στην καθημερινότητα των φοιτητών. «Υπάρχουν πολλές παθογένειες στο σύστημα της φοιτητικής μέριμνας» είπε και ανέφερε την έλλειψη ελέγχου ως προς το ποιοι μένουν στις Φοιτητικές Εστίες και για ποια χρονικά διαστήματα.

Πόρισμα “Παρασκευόπουλου”

Έμφαση έδωσε ο κ. Γαβρόγλου και στην σιωπή, όπως χαρακτηριστικά είπε, των Πανεπιστημίων σε σχέση με το πόρισμα της επιτροπής Παρασκευόπουλου.

Όπως ανέφερε, δεν έχει δοθεί καμία απάντηση από τα Πανεπιστήμια ούτε έχουν γίνει προτάσεις παρά το γεγονός ότι το Πόρισμα είναι το αποτέλεσμα της μελέτης μιας Επιτροπής κατεξοχήν ειδικών επιστημόνων και ειδικών της δικαιοσύνης και της αστυνομίας που δεν τους υπέδειξε το Υπουργείο αλλά οι αρμόδιες υπηρεσίες.

“Προφίλ” υποψηφίων για τα ΑΕΙ

Τέλος, ο υπουργός πρότεινε να συζητηθεί πώς μπορεί να υπάρξει συνδρομή των Πανεπιστημίων ως προς το μαθησιακό «προφίλ» των υποψηφίων φοιτητών.

Δηλαδή, ως προς το επίπεδο των γνώσεων που πρέπει να έχει ένας μαθητής του Λυκείου για να εισαχθεί στο Πανεπιστήμιο, ώστε να αναμορφωθούν αντιστοίχως και τα προγράμματα σπουδών του Λυκείου.

Νομική Σχολή στην Πάτρα

Σε ερώτηση δημοσιογράφου σχετικά με την ίδρυση Νομικής Σχολής στην Πάτρα και τις αντιδράσεις που διατυπώνονται ο υπουργός απάντησε:

«Υπάρχει κάτι που γίνεται και δεν προκαλεί αντίδραση; Αυτό δεν έχει ένα ενδιαφέρον ως προς τον τρόπο που λειτουργεί η ακαδημαϊκή κοινότητα;  Εμείς θεωρούμε ότι είναι εντελώς αδικαιολόγητες οι αντιδράσεις, διότι όλες οι Νομικές Σχολές μας λένε ‘μην παίρνετε τόσους πολλούς φοιτητές’. Όταν λοιπόν κάνεις ένα καινούριο τμήμα, θα παίρνεις τον ίδιο αριθμό φοιτητών ο οποίος θα μοιράζεται δια τέσσερα.  Δεύτερον, έχει πάρα πολύ μεγάλη σημασία να καταλάβουμε τον αναπτυξιακό χαρακτήρα των Πανεπιστημίων στην Περιφέρεια. Δυστυχώς -και γι’ αυτό δεν φταίνε οι συνάδελφοι που είναι εκεί και αντιδρούν ή οι φοιτητές- αυτό που βλέπουν πολλές φορές οι τοπικές κοινωνίες και αντιδρούν, ευτυχώς όχι όλες, είναι ότι οι φοιτητές σε μία πόλη, εκτός των κεντρικών πόλεων, είναι για τα σουβλάκια και τα rooms to let. Αυτό θα πρέπει να το ξεχάσουμε. Αναπτυξιακές είναι οι επιλογές μας αλλά επί της ουσίας αναπτυξιακές, όπως θα είναι τα διετή προγράμματα σπουδών σε συνεργασία με τοπικούς παραγωγικούς φορείς, νέες θέσεις προσωπικού, Περιφερειακά Ερευνητικά Ιδρύματα στα Πανεπιστήμια και η ανάπτυξη θα έρθει με αυτόν τον τρόπο. Θα παρακαλούσα λοιπόν, ο καθένας να αναλογιστεί τι σημαίνει όταν πας να κάνεις κάτι καινούριο, ένα νέο Τμήμα. Όσοι είναι στα παλιά Τμήματα αντιδρούν. Δεν θεωρούμε ότι αυτό βοηθάει μία χώρα να αποκτήσει μία κανονικότητα και να ανοίξει δυνατότητες στον κόσμο να σπουδάσει. Γιατί η μόρφωση, καταρχήν, για μας, είναι αυταξία και κατά δεύτερο λόγο έχει σχέση με την αγορά εργασίας.
Τα δωρεάν μεταπτυχιακά, παρά τις Κασσάνδρες όπως θυμάστε πριν ενάμιση χρόνο, έχουν αυξηθεί και μέχρι θα δώσουμε 10.000 ευρώ -το ανακοινώσαμε στη Σύνοδο- για κάθε δωρεάν Μεταπτυχιακό, ή για κάθε Μεταπτυχιακό που έχει δίδακτρα μέχρι 1000 ευρώ. Αυτό είναι περίπου 300 Μεταπτυχιακά, το ένα τρίτο των Μεταπτυχιακών».

Οι Πρυτάνεις έθεσαν  υπόψιν στον Κώστα Γαβρόγλου,μεταξύ άλλων, θέματα όπως:

Α.  H συνολική επιχορήγηση για το 2019 να είναι τουλάχιστον ίση με τη συνολική επιχορήγηση (τακτική και έκτακτη) του 2018. Παράλληλα, να επιδιωχθεί η επιτάχυνση των διαδικασιών, όπως εγκρίσεις προϋπολογισμών, έκδοση ΣΑΕ κ.α.

Β. Την αναγκαιότητα τροποποίησης της παρ. 6α του Άρθρου 59 του Ν. 4485/2017)που αφορά στην μεταφορά του 25% των εσόδων των ΕΛΚΕ καθώς και των διατάξεων για τη λειτουργία του ΕΛΚΕ (έλλειψη δευτερογενούς νομοθεσίας).

Γ. Την αντιμετώπιση των προβλημάτων που προκαλούνται όταν από τον έλεγχο νομιμότητας από το Υπουργείο Παιδείας ακυρώνεται ο διορισμός  νέων μελών ΔΕΠ και αυτά έχουν παραιτηθεί από προηγούμενες θέσεις τους.

Δ. Την αύξηση των δαπανών για σίτιση και στέγαση.

Ε. Την επανεξέταση της εγκυκλίου  για μονιμοποίηση επίκουρων και λεκτόρων, με εφαρμογή ακαδημαϊκών κριτηρίων.

Ζ. Την επίλυση ζητημάτων που αφορούν στη διαδικασία έκδοσης των Οργανισμών

Τι απάντησε ο υπουργός Παιδείας

Ο Κώστας Γαβρόγλου επεσήμανε την ανάγκη για αύξηση των πόρων υπέρ της περιφέρειας.

Επίσης, αναφέρθηκε στις ευκαιρίες ενίσχυσης της διεθνοποίησης που προσφέρει η νέα πρωτοβουλία για το Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο.

Όσον αφορά στα ξενόγλωσσα προγράμματα σημείωσε ότι, ενδεχομένως, να χρειαστεί νομοθετική βελτίωση.

Για την ενίσχυση της τεχνολογικής εκπαίδευσης εξέφρασε την επιθυμία του ΥΠΠΕΘ για την  εφαρμογή 2ετών προγραμμάτων, με ενδεχόμενη βελτίωση του σχετικού θεσμικού πλαισίου.

Για τους ΕΛΚΕ αναγνώρισε την αναγκαιότητα για απλοποίηση και εν γένει βελτίωση του θεσμικού πλαισίου και συνέστησε τη συγκρότηση σχετικής ομάδας εργασίας.

Επεσήμανε την χαμηλή απορρόφηση των πόρων του ΠΔΕ και συνέστησε τη δημιουργία ομάδας εργασίας για τον εντοπισμό των προβλημάτων.

Επίσης, αναφέρθηκε στις ευκαιρίες που προσφέρουν τα προγράμματα του ΕΚΤ.

Για τη χρηματοδότηση των ΑΕΙ για το 2019 ενημέρωσε τη Σύνοδο, ότι θα είναι περίπου στα επίπεδα του 2018.

Τέλος, για το ζήτημα των Οργανισμών ενημέρωσε τη Σύνοδο ότι θα υπάρξουν νομοθετικές ρυθμίσεις.

Οι 25 αποφάσεις της Συνόδου Πρυτάνεων

Μετά τις τριήμερες εργασίες ,  με τη συμμετοχή προσκεκλημένων ομιλητών και φορέων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, η Σύνοδος Πρυτάνεων και Αντιπρυτάνεων εξέδωσε τις ακόλουθες 24  ομόφωνες αποφάσεις  :

ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΘΕΜΑΤΑ

1. Υποστελέχωση των Πανεπιστημίων σε μέλη ΔΕΠ, προσωπικό των κλάδων ΕΕΠ/ΕΔΙΠ/ΕΤΕΠ και Διοικητικό Προσωπικό

Η Σύνοδος Πρυτάνεων συζήτησε για μια ακόμη φορά το ζήτημα της υποστελέχωσης τόσο σε διδακτικό όσο και διοικητικό προσωπικό και ζητά:

•    Να προκηρύσσονται άμεσα οι θέσεις ΔΕΠ που κενώνονται για οποιοδήποτε λόγο και, όπου απαιτείται, να γίνουν οι απαραίτητες νομοθετικές ρυθμίσεις. Σε περίπτωση άγονης διαδικασίας πλήρωσης θέσης προτείνεται η επιτάχυνση της κατανομής από τον Υπουργό στο ίδιο τμήμα του οικείου ΑΕΙ που η θέση κατέστη άγονη.

•    Τη διάθεση νέων θέσεων διδακτικού και διοικητικού προσωπικού, δεδομένου ότι τα τελευταία χρόνια υπήρξε σημαντική μείωση, που δυσχεραίνει τη λειτουργία των Πανεπιστημίων.

•    Την αντιμετώπιση του προβλήματος που προκύπτει από τον έλεγχο νομιμότητας από το Υπουργείο Παιδείας όταν ακυρώνεται ο διορισμός  νέων μελών ΔΕΠ και αυτά έχουν παραιτηθεί από προηγούμενες θέσεις τους.

2. Ξενόγλωσσα Προπτυχιακά στα ΑΕΙ

Η Σύνοδος των Πρυτάνεων προσβλέπει στην περαιτέρω διεθνοποίηση των ελληνικών πανεπιστημίων μέσω της προσέλκυσης φοιτητών και διδασκόντων από όλο τον κόσμο.

Τα ελληνικά ΑΕΙ έχουν κάνει πολύ μεγάλα βήματα προς αυτή την κατεύθυνση.

Για το σκοπό αυτό, είναι απαραίτητη η άρση των θεσμικών εμποδίων που καθιστούν σχεδόν αδύνατη τη δημιουργία ξενόγλωσσων προγραμμάτων προπτυχιακών σπουδών και την πρόσληψη με ανοικτές διαδικασίες διεθνούς επιστημονικού δυναμικού.

Τα ξενόγλωσσα προπτυχιακά προγράμματα θα πρέπει να μπορούν να οργανώνονται από τα Πανεπιστήμια, χωρίς να είναι απαραίτητη η συνεργασία τους με το Διεθνές Πανεπιστήμιο, το οποίο βρίσκεται σε διαδικασία αλλαγής του χαρακτήρα του.

Επίσης τα εξ αποστάσεως προγράμματα πρέπει να μπορούν να οργανώνονται από τα ΑΕΙ χωρίς να είναι απαραίτητη η συνεργασία τους με το ΕΑΠ.

3. Θεσμικό Πλαίσιο εισαγωγής φοιτητών στα ΑΕΙ

Η Σύνοδος των Πρυτάνεων ζητά τη συμμετοχή Επιτροπής της Συνόδου στη διαβούλευση με το Υπουργείο Παιδείας για το νέο σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Παράλληλα, τα Πανεπιστήμια ζητούν να έχουν ουσιαστικό λόγο για τον αριθμό των εισακτέων, τον τρόπο και τα κριτήρια επιλογής των φοιτητών τους.

4. Αξιολόγηση των Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών

Η Σύνοδος Πρυτάνεων ζητά να αντικατασταθεί η διαδικασία που περιγράφεται στο ν. 4485/2017, άρθρο 44, παρ. 3-8, με  την αξιολόγηση των ΠΜΣ σε δύο φάσεις: η πρώτη μετά την ολοκλήρωση των δύο πρώτων ετών λειτουργίας του κάθε ΠΜΣ και η δεύτερη με τη λήξη της πενταετίας, εφόσον προτίθεται το ΠΜΣ να συνεχίσει τη λειτουργία του για άλλη μια πενταετία.

Τη διαδικασία αυτή προτείνει να αναλάβουν οι Επιστημονικές Συμβουλευτικές Επιτροπές (ΕΣΕ) και η ΑΔΙΠ.

5. Χρηματοδότηση ΜΟΔΙΠ

Η Σύνοδος Πρυτάνεων ζητά  να υπάρξει άμεση χρηματοδότηση των ΜΟΔΙΠ στα Πανεπιστήμια από πόρους του ΕΣΠΑ, καθώς και μέσω πρόσθετης χρηματοδότησης του τακτικού προϋπολογισμού, η οποία θα συμβάλλει στη συνέχιση των θεσμοθετημένων από τα Ιδρύματα διαδικασιών για τη διασφάλισης ποιότητας, αλλά και την πιστοποίηση του εσωτερικού συστήματος διασφάλισης ποιότητας και των προγραμμάτων σπουδών που βρίσκεται σε εξέλιξη.

Επίσης, θα πρέπει να προβλεφθεί χρηματοδότηση για τη στελέχωση των ΜΟΔΙΠ  με δύο ειδικούς επιστήμονες και την επιμόρφωση των διοικητικών της στελεχών.

6. Μονιμοποίηση μελών ΔΕΠ

H κρίση για μονιμοποίηση εξετάζει αν ο κρινόμενος στο διανυθέν χρονικό διάστημα που απαιτείται από τον νόμο, έχει ασκήσει επιτυχώς το σύνολο των υποχρεώσεών του/της στους τομείς της διδασκαλίας, της έρευνας και της διοίκησης.

Με πρόσφατη εγκύκλιο/ερμηνεία του ΓΓ του Υπουργείου Παιδείας εξαιρείται από τα κριτήρια μονιμοποίησης το ερευνητικό έργο, θεωρώντας ότι αυτό έχει κριθεί κατά την εκλογή στην θέση του επί θητεία επίκουρου και, επομένως, ακόμη και η μηδενική ερευνητική δραστηριότητα επί μια τριετία είναι αποδεκτή.

Η Σύνοδος των Πρυτάνεων θεωρεί ότι αυτή η ερμηνεία έρχεται σε ευθεία αντίφαση με το γράμμα και με το πνεύμα του νόμου και αντιστρατεύεται την ανάγκη για αναβάθμιση των ελληνικών πανεπιστημίων.

7. Δημιουργία των Ευρωπαϊκών Πανεπιστημίων και ο ρόλος των Ελληνικών Α.Ε.Ι.

Η δημιουργία Ευρωπαϊκών Πανεπιστημίων είναι ένας θεσμός που προωθεί η Ευρωπαϊκή Ένωση και αφορά τη δυνατότητα σύμπραξης ορισμένων Πανεπιστημίων (έξι έως οκτώ) από διαφορετικές χώρες, που θα προσφέρουν κοινά προπτυχιακά και μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών για τους φοιτητές και τη δυνατότητα να μετακινούνται στα συμμετέχοντα Πανεπιστήμια σε όλη τη διάρκεια των σπουδών τους, ενώ στο τέλος τους απονέμεται ένα πτυχίο από το ευρωπαϊκό πανεπιστήμιο.

Η Σύνοδος καλεί τα ελληνικά Πανεπιστήμια να αναπτύξουν πρωτοβουλίες για την ενργό συμμετοχή τους στη δημιουργία των Ευρωπαϊκών Πανεπιστημίων και ζητάει από το ΥΠΠΕΘ να τα συνδράμει θεσμικά και οικονομικά.

8. Δίκτυο Ελληνικών Πανεπιστημιακών Μουσείων

Η Σύνοδος αναγνωρίζει τη σημασία των Πανεπιστημιακών Μουσείων και επικροτεί την άμεση δημιουργία του Δικτύου Ελληνικών Πανεπιστημιακών Μουσείων, με σκοπό την προβολή και ανάδειξή τους.

Επίσης, προτείνει τον ορισμό Συντονιστικής Επιτροπής για τη δημιουργία του Δικτύου, καθώς και για την εκπροσώπηση του εγχειρήματος στο Υπουργείο Παιδείας.

9. Οργανισμοί και Εσωτερικοί Κανονισμοί ΑΕΙ

Η Σύνοδος επισημαίνει ότι οι εξουσιοδοτικές διατάξεις μη οργανωτικού χαρακτήρα, αλλά με χαρακτήρα ακαδημαϊκής λειτουργίας, οι οποίες εξακολουθούν να παραπέμπουν σε ρύθμιση από τον Οργανισμό, θα πρέπει να τροποποιηθούν νομοθετικά ώστε να παραπέμπουν πλέον στον Εσωτερικό Κανονισμό.

Η Σύνοδος ζητάει από το ΥΠΠΕΘ να επιταχύνει τη διαδικασία έκδοσης των Οργανισμών που έχουν ήδη υποβληθεί.

10. Φοιτητική κινητικότητα εντός των ΑΕΙ

Η Σύνοδος θεωρεί ότι η φοιτητική κινητικότητα εντός του ίδιου ή μεταξύ των ΑΕΙ της χώρας συνδέεται με πολλαπλά πλεονεκτήματα για τους φοιτητές και στηρίζει, καταρχήν, σχετικές πρωτοβουλίες.

Θεωρεί ότι το θέμα θα πρέπει να μελετηθεί σε βάθος και για το λόγο αυτό θα συζητηθεί και στην επόμενη σύνοδο.

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ

11. Νομοθετικές Ρυθμίσεις

Προτείνεται να προωθηθούν/ολοκληρωθούν από το ΥΠΠΕΘ συγκεκριμένες νομοθετικές ρυθμίσεις για τα παρακάτω:

•    Θεσμοθέτηση πιο ευέλικτης διαδικασίας για τροποποιήσεις του Τακτικού Προϋπολογισμού.

•    Χρησιμοποίηση των μη καταβαλλομένων αποδοχών για πρόσκληση επισκεπτών καθηγητών.

•    Βελτίωση του νομικού καθεστώτος των ειδικών ΝΠΙΔ για την Αξιοποίηση και Διαχείριση Περιουσίας των ΑΕΙ.

•    Δικαστική υπεράσπιση και νομική υποστήριξη του προσωπικού των Α.Ε.Ι. όλων των κατηγοριών.

•    Έξοδα μετακίνησης εκτός έδρας.

•    Έξοδα δημοσίευσης για προκηρύξεις θέσεων.

•    Παροχή στα ΑΕΙ της δυνατότητας να σχηματίζουν ενεργειακές κοινότητες με στόχο την παραγωγή και ιδιοκατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας.

Το προεδρείο εξουσιοδοτείται να διαμορφώσει με βάση τις εισηγήσεις της Συνόδου Αντιπρυτάνεων Οικονομικού Προγραμματισμού και Ανάπτυξης, ενδεικτικές  προτάσεις/σχέδια νομοθετικών ρυθμίσεων που θα προωθηθούν προς το ΥΠΠΕΘ για τα παραπάνω θέματα.

12. Θέματα χρηματοδότησης Τακτικού Προϋπολογισμού των ΑΕΙ

Η Σύνοδος ζητά από το ΥΠΕΠΘ για το έτος 2019, η συνολική επιχορήγηση για το 2019 να είναι μεγαλύτερη ή ίση  από τη συνολική επιχορήγηση (τακτική και έκτακτη) του 2018.

Παράλληλα, να επιδιωχθεί η επιτάχυνση των διαδικασιών, όπως εγκρίσεις προϋπολογισμών, έκδοση ΣΑΕ κ.α.

Επίσης, η Σύνοδος προτείνει για λόγους διαφάνειας, όταν γίνονται από το ΥΠΠΕΘ πρόσθετες επιχορηγήσεις σε συγκεκριμένα ΑΕΙ μετά από σχετικό αίτημά τους, να κοινοποιούνται άμεσα στη Σύνοδο των Πρυτάνεων.

13. Προληπτικός έλεγχος

Η κατάργηση του προληπτικού ελέγχου των δαπανών των ΑΕΙ μπορεί να προκαλέσει καθυστερήσεις στην οικονομική λειτουργία των ΑΕΙ.

Η Σύνοδος ζητάει να ληφθούν ειδικά μέτρα για μια μεταβατική περίοδο διατήρησης του προληπτικού ελέγχου.

Επίσης, διαπιστώνεται η ανάγκη για επιμόρφωση των προϊσταμένων και των άλλων στελεχών με εξειδικευμένα ενημερωτικά σεμινάρια, ώστε να αντισταθμισθεί η έλλειψη του προληπτικού ελέγχου

14. Υποστελέχωση Οικονομικών και Τεχνικών υπηρεσιών

Η Σύνοδος διαπιστώνει την άμεση ανάγκη στελέχωσης των Οικονομικών Υπηρεσιών με νέο εξειδικευμένο προσωπικό, για να υποστηρίξει τις πρόσθετες ανάγκες των υπηρεσιών αυτών μετά την κατάργηση του προληπτικού ελέγχου.

Επίσης, δεδομένης της υποστελέχωσης των περισσοτέρων τεχνικών υπηρεσιών των Α.Ε.Ι. προτείνεται να ληφθούν μέτρα άμεσης στελέχωσης με εξειδικευμένο τεχνικό προσωπικό.

Η Σύνοδος απευθύνει αίτημα προς τους αρμόδιους φορείς (Υπουργείο Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων και Υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης) να μεριμνήσουν για την άμεση πρόσληψη διοικητικού και τεχνικού προσωπικού στα ΑΕΙ.

15. Μισθολογικά θέματα

Η Σύνοδος θεωρεί ότι θα πρέπει να επανεξετασθεί το μισθολογικό των μελών της πανεπιστημιακής κοινότητας και εξουσιοδοτείται το Προεδρείο να υποβάλει σχετική πρόταση προς το ΥΠΠΕΘ.

16. Άλλα οικονομικά  θέματα

Η Σύνοδος κρίνει αναγκαία  τη δημιουργία ειδικού προγράμματος (ΣΑΕ) στο ΠΔΕ με αντικείμενο «Συντήρηση και ανανέωση επιστημονικού εξοπλισμού» και χρηματοδότηση, πλέον της τακτικής ετήσιας χρηματοδότησης του ΠΔΕ.

ΦΟΙΤΗΤΙΚΗ ΜΕΡΙΜΝΑ

17. Σίτιση

Για τη βελτίωση του καθεστώτος σίτισης των φοιτητών, η Σύνοδος ζητά τα εξής:

•    Για τα Πανεπιστήμια που διαθέτουν  Πανεπιστημιακή Λέσχη η σίτιση να παραμείνει στο ίδιο καθεστώς διαχείρισης της σίτισης (χρηματική επιχορήγηση της φοιτητικής λέσχης και διαγωνισμός από αυτήν). Η διαχείριση των κονδυλίων σίτισης στα Πανεπιστήμια, που δεν διαθέτουν Πανεπιστημακή Φοιτητική Λέσχη να γίνεται είτε από το ΙΝΕΔΙΒΙΜ, είτε από άλλο όργανο του Πανεπιστημίου.

•    Τα κριτήρια παροχής σίτισης στους φοιτητές, με βάση την Υπουργική απόφαση, πρέπει να αλλάξουν και να προσαρμοστούν στις επικρατούσες οικονομικές συνθήκες έτσι ώστε να παρέχεται δωρεάν σίτιση στους φοιτητές με τα χαμηλότερα εισοδήματα, χωρίς τη  διαδικασία της κατά προτεραιότητα κατάταξης η οποία ως έχει σήμερα δυσχεραίνει τη δωρεάν σίτιση στους φοιτητές με τα πλέον χαμηλά εισοδήματα.

•    Το κόστος του ημερησίου σιτηρεσίου πρέπει να αυξηθεί σε πραγματικές επικρατούσες τιμές, ώστε να βελτιωθεί η ποιότητα της παρεχόμενης τροφής.

•    Οι διαγωνισμοί σίτισης να περιέχουν δεσμευτικό όρο πληρωμής σύμφωνα με τον πραγματικό αριθμό των σιτιζομένων φοιτητών.

•    Η ποιότητα του παρεχομένου σιτηρεσίου και οι δικαιούμενοι φοιτητές καθορίζονται από επιτροπές των Α.Ε.Ι. και κοινοποιούνται στο Ι.ΝΕ.ΔΙ.ΒΙ.Μ..

18. Στέγαση

•    Η στέγαση διενεργείται με ευθύνη του Ι.ΝΕ.ΔΙ.ΒΙ.Μ., είτε σε παραχωρούμενα κτίρια των Α.Ε.Ι., είτε σε ενοικιαζόμενα κτίρια από το Ι.ΝΕ.ΔΙ.ΒΙ.Μ. Όλες οι λειτουργικές δαπάνες καθώς και η συντήρηση των κτιρίων είναι ευθύνη του Ι.ΝΕ.ΔΙ.ΒΙ.Μ.

•    Τα κριτήρια εισδοχής των φοιτητών στις Φοιτητικές Εστίες είναι Πανελλαδικά και    διαχωρίζονται σε οικονομικά και κοινωνικά

•    Προτείνεται η δημιουργία κατάλληλου πληροφοριακού προγράμματος από το Υπουργείο Παιδείας, στα πρότυπα του προγράμματος του στεγαστικού επιδόματος, όπου κάθε αιτών φοιτητής καταχωρεί βάση των ανωτέρω κριτηρίων την αίτηση του και επιτροπή του Α.Ε.Ι. επιλέγει τους δικαιούμενους στέγασης φοιτητές, ανάλογα με τον αριθμό των διατιθέμενων δωματίων.

•    Ειδικά για τα ΑΕΙ που έχουν στη δική τους αποκλειστική ευθύνη τη διαχείριση των φοιτητικών τους εστιών, να δίδεται πρόσθετη επιχορήγηση ίση με το άθροισμα των στεγαστικών επιδομάτων που θα δίδονταν για τους στεγαζόμενους φοιτητές με βάση τα κριτήρια που θεσμοθετεί η Πολιτεία.

ΘΕΜΑΤΑ ΕΙΔΙΚΩΝ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΩΝ ΕΡΕΥΝΑΣ

19. Θεσμικό Πλαίσιο λειτουργίας των Ε.Λ.Κ.Ε.

Λαμβάνοντας υπόψη ότι ανάγκη ύπαρξης απλούστερου νομικού πλαισίου λειτουργίας των Ειδικών Λογαριασμών Κονδυλίων Έρευνας αποφασίζεται:

•    Η συγκρότηση ομάδας αποτελούμενης από δύο (2) Πρυτάνεις, τρείς (3) Αντιπρυτάνεις Έρευνας / Προέδρους Ε.Λ.Κ.Ε. και δύο (2) Νομικούς,  οι οποίοι θα συντάξουν προτάσεις για τη διαμόρφωση ενός σύγχρονου και ευέλικτου θεσμικού πλαισίου λειτουργίας των Ε.Λ.Κ.Ε., προκειμένου το νέο προτεινόμενο θεσμικό πλαίσιο να διαμορφώνει αναπτυξιακό κλίμα στη διαχείριση της ερευνητικής πολιτικής  από τα Πανεπιστήμια.

•    Κατάθεση των προτάσεων προς τον κο Υπουργό Παιδείας για την άμεση έναρξη διαλόγου, για τη διαμόρφωση ενός νέου ευέλικτου και ελκυστικού κλίματος διαχείρισης της έρευνας από τα Ελληνικά Πανεπιστήμια.

•    Πρόταση νομοθετικής ρύθμισης για τη διεύρυνση του σκοπού του ΕΛΚΕ ώστε εκτός από παροχή υπηρεσίας και προμηθειών να έχει τη δυνατότητα χρηματοδότησης για μελέτες και έργα.

20. Αναγκαιότητα τροποποίησης της παρ. 6α του άρθρου 59 του Ν.4485/2017

Λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι η εφαρμογή του άρθρου 59 παρ.6α του Ν. 4485/2017 (η οποία προβλέπει ότι ποσοστό κατ’ ελάχιστον 25% των ετήσιων εσόδων του Ε.Λ.Κ.Ε. σε συγκεκριμένες κατηγορίες, μεταβιβάζεται στον Τακτικό Προϋπολογισμό) θα οδηγήσει αρκετούς ΕΛΚΕ βραχυπρόθεσμα σε σημαντικές απομειώσεις των περιουσιακών ταμειακών διαθεσίμων με αποτέλεσμα

•    την απώλεια της δυνατότητας διάθεσης ταμειακών διευκολύνσεων για την υλοποίηση του φυσικού αντικειμένου των ερευνητικών έργων,

•    την αδυναμία κάλυψης αμοιβών μεγάλου αριθμού έμπειρου προσωπικού που απασχολούνται στους Ε.Λ.Κ.Ε. ως συμβασιούχοι,

•    την αδυναμία καταβολής υποτροφιών που έως σήμερα χορηγούνταν σε ετήσια βάση, προτείνεται προς το ΥΠΠΕΘ αλλαγή της υφιστάμενης νομοθεσίας και διαμόρφωση ενός κλιμακωτού συστήματος για τη μεταβίβαση ποσοστών επί των εσόδων των Ε.Λ.Κ.Ε. προς τον Τακτικό Προϋπολογισμό.

Πιο συγκεκριμένα προτείνεται:

•    Από 0 – 1 εκατ. ευρώ έσοδα του ΕΛΚΕ, όπως αυτά ορίζονται στην παρ. 5 του άρθρου 59 του Ν. 4485/2017, ποσοστό όχι λιγότερο του 10%.
•    Από 1 – 3 εκατ. ευρώ, ποσοστό όχι λιγότερο του 15%.
•    Από 3 – 5 εκατ. ευρώ, ποσοστό όχι λιγότερο του 20%.
•    Από 5 εκατ. ευρώ, ποσοστό όχι λιγότερο του 25%.

Το ποσό να διατίθεται στο Πανεπιστήμιο, με απόφαση της οικείας Συγκλήτου, είτε μέσω του Ε.Λ.Κ.Ε., είτε μέσω μεταφοράς αυτού στον Τακτικό Προϋπολογισμό.

21. Απόδοση του 7% από τους ΕΛΚΕ στο Πανεπιστήμιο

Η Σύνοδος ζητά την άμεση έκδοση της ΚΥΑ που αφορά στην απόδοση στο Πανεπιστήμιο του 7% επί των καθαρών εσόδων των μελών ΔΕΠ που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα.

ΑΛΛΑ ΘΕΜΑΤΑ

22. Παραβατικότητα στα ΑΕΙ  

Η Σύνοδος των Πρυτάνεων βλέπει με ανησυχία και δυσφορία τα κρούσματα βίας και ανομίας που παρατηρούνται σε μερικά Ιδρύματα της χώρας.

Η κατάσταση αυτή έχει οδηγήσει σε μια δικαιολογημένη ανησυχία για την ασφάλεια των φοιτητών και του προσωπικού των ΑΕΙ και απειλεί ευθέως την λειτουργία και τη φήμη των Ελληνικών Πανεπιστημίων.

Προς τούτο η Σύνοδος ζητά τη συνδρομή της πολιτείας, της δικαιοσύνης και της ελληνικής κοινωνίας καθώς και την μακροπρόθεσμη δέσμευσή τους για την ενίσχυση της ασφάλειας ανθρώπων και υποδομών στους Πανεπιστημιακούς χώρους.

23. Πρόγραμμα Απόκτησης Ακαδημαϊκής Διδακτικής Εμπειρίας σε Νέους Επιστήμονες Κατόχους Διδακτορικού

Ζητείται η τροποποίηση του Πρόγραμματος Απόκτησης Διδακτικής Εμπειρίας ώστε οι συμβασιούχοι πανεπιστημιακοί υπότροφοι να αναλαμβάνουν και εργαστηριακά μαθήματα σε συνδιδασκαλία με άλλα μέλη ΔΕΠ του Τμήματος όπου αυτό επιβάλλεται από εκπαιδευτικούς λόγους και για την ασφάλεια των φοιτητών.

24. Εργασιακή Αποκατάσταση Συμβασιούχων των Πανεπιστημίων

Η Σύνοδος επαναλαμβάνει τη συμφωνία της  με το αίτημα των Συμβασιούχων των Πανεπιστημίων που καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες για  την εργασιακή αποκατάστασή τους.

Προτείνεται η αναλυτική καταγραφή των συμβασιούχων που εκτελούν διοικητικό έργο όπως επίσης και όσων απασχολούνται σε ανανεούμενα ερευνητικά προγράμματα.

25. Λέκτορες εφαρμογών

Οι λέκτορες εφαρμογών, ως μεταβατική  κατηγορία προσωπικού συμμετέχουν στις συνελεύσεις των τμημάτων με εκπροσώπους.

Η Σύνοδος επαναλαμβάνει την πάγια θέση της ότι οι εκλογές μελών ΔΕΠ να γίνονται πάντα με ανοικτές διαδικασίες.

Ποιοι συμμετείχαν στη Σύνοδο Πρυτάνεων 

Την Παρασκευή 13 Δεκεμβρίου 2018 παρέστησαν στη Σύνοδο Πρυτάνεων, εκ μέρους της Αυτοδιοίκησης, η Περιφερειάρχης Αττικής κα Ρένα Δούρου, ο Αντιπεριφερειάρχης Ανατ. Αττικής κ. Π. Φιλίππου, ο Δήμαρχος Πειραιώς κ. Ι. Μώραλης και ο Δήμαρχος Βάρης- Βούλας-Βουλιαγμένης κ. Γρηγόρης Κωνσταντέλλος και απηύθυναν χαιρετισμό.

Το Σάββατο 15 Δεκεμβρίου 2018 συμμετείχαν στις εργασίες της Συνόδου ο  Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, κ. Κώστας Γαβρόγλου,  ο Γενικός Γραμματέας κ. Ηλίας Γεωργαντάς και ο Γενικός Διευθυντής Ανώτατης Εκπαίδευσης κ. Π. Γιαννόπουλος.

Στις εργασίες της Συνόδου συμμετείχαν με εισηγήσεις, μεταξύ άλλων, η κα Ανδρονίκη Θεοτοκάτου, Πρόεδρος Ελεγκτικού Συνεδρίου, ο κ. Γ. Ιωαννίδης, Ειδικός Γραμματέας Τομεακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων του ΕΚΤ, ο κ. Παναγιώτης Γιαννόπουλος, Γενικός Διευθυντής Ανώτατης Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, ο κ. Εμ. Αντωνόπουλος, Προϊστάμενος Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, ο Καθ. του ΑΠΘ κ. Αντώνης Κυπάρος, συνεργάτης Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων,  ο  κ. Νίκος Τράντας, Προϊστάμενος Γραφείου Συντονισμού, Θεσμικών, Διεθνών και Ευρωπαϊκών Θεμάτων Γενικής Γραμματείας της Κυβέρνησης, ο κ. Κωνσταντίνος Βαρλαμίτης, Πρόεδρος Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων, ο κ. Δημήτρης Πλευράκης, Αν. Γεν. Διευθυντής, Γ.Γ. Απόδημου Ελληνισμού, ο κ. Γεώργιος Μαρκοπουλιώτης, Επικεφαλής της Αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα , η Καθ. Νικολέττα Παϊσίδου , Πρόεδρος ΑΔΙΠ και η Δρ. Χριστίνα Μπέστα, Γεν. Διευθύντρια της Επιστημονικής και Διοικητικής Υπηρεσίας της ΑΔΙΠ, ο κ.  Δημήτριος Ζέρβας, Προέδρος του ΙΝΕΔΙΒΙΜ, ο Καθ. Γ. Δημοσθένους, Πρόεδρος Συνόδου Πρυτάνεων Κυπριακών Πανεπιστημίων και ο  Καθ. Ε. Ευσταθόπουλος, Πρόεδρος της ΠΟΣΔΕΠ.






Αφήστε μια απάντηση

Your email address will not be published. Required fields are marked as *

*

eighteen + 13 =